יום רביעי, 15 באוגוסט 2007

שנות ילדות

שרה ברוקנר נולדה בסוסנוביץ', פולין ב-31 לינואר 1925 לבית דתי-ציוני. הוריה היו אשר ומרים ברוקנר. שרה הייתה בת הזקונים מתוך ששה אחים ואחיות: חיה, חיים, שמואל, יעקב ואליעזר. היו לה שתי אחיות גדולות מאשתו הראשונה של אביה (אחותה של אמה) שנפטרה בגיל צעיר: רחל וחנה.
שרה למדה את האלף-בית העברי לפני האלפא-בית הפולני בזכות ארבעת אחיה הגדולים אשר למדו בחדר אחר הצהריים. שרה למדה בבית ספר פולני במשך היום כאשר היא מוקפת באנטישמיות, אך לא הספיקה ללמוד בתיכון, שכן אז פרצה המלחמה.
שרה נזכרת בסיפוק עד היום במקרה שהיה בבית הספר היסודי הפולני שלה: המורה ערכה מבחן בדקדוק פולני וביקשה מכמה תלמידים להקריא את חיבורם. המורה ביקשה משרה להקריא את חיבורה, שאותו קראה ללא שגיאות. אחר כך ביקשה מכמה תלמידות פולניות להקריא את חיבורן. שרה זוכרת עד היום בעונג ובגאווה שהמורה סטרה לעצמה על הלחי מתוך זעזוע ואמרה: "אני מצטערת (="לדאבוני" בפולנית צחה) אבל איך אתם לא מתביישים ששתי היהודיות האלו לא עשו אף שגיאה בחיבור ואתן עשיתן כל כך הרבה שגיאות!" (הרי יהודים היו דבר נחות).
שרה זוכרת עד היום בעונג ובגאווה שהמורה סטרה לעצמה על הלחי מתוך זעזוע ואמרה: "אני מצטערת אבל איך אתם לא מתביישים ששתי היהודיות האלו לא עשו אף שגיאה בחיבור ואתן עשיתן כל כך הרבה שגיאות!"
שרה למדה בילדותה עברית ואנגלית כחלק מהכנתה לעלייה ארצה. משפחתה הייתה מאוד ציונית והם האמינו שמקומם בארץ.
בין השנים 1935 ל-1936, שלושת אחיה הבכורים של שרה (חיה, חיים ושמואל) עלו לא"י. שרה מספרת שאחד מהשכנים התנגד לכך שאביה עודד את אחיה של שרה לעלות ארצה: "עליך לא הייתי מאמין! אתה דוחק את הקץ". בתור דתי חסידי, הוא לא סבר שיש לשלוח את הילדים לארץ לפני ביאת המשיח. אחרי פרוץ המלחמה, שרה הייתה שומעת את הוריה מתלחשים בלילה (כאשר חשבו שהיא ישנה) באומרם ש"לפחות הצלנו 3 ילדים".
אחיה הבכורים של שרה היו בתנועת הנוער "המזרחי" (תנועה דתית-ציונית). הם הוכשרו להקמת משק חקלאי בא"י במסגרת הפעילות המרכזית של התנועה: "הכשרה ועלייה".
שרה נזכרת שבילדותה אהבה לשחק איקס-עיגול ולקפוץ על חבל לבד ובקבוצה. בל"ג בעומר, הילדים היהודים היו נוהגים לעשות מדורה ליד הנהר, אך בד"כ היו חוזרים מוכים מהפולנים האנטישמים...
"לפחות הצלנו 3 ילדים"

3 תגובות:

zohar אמר/ה...

http://thealuffamily.blogspot.com

havalim אמר/ה...

מרגש

marinabelyakov אמר/ה...

אמון תודה ! אנו חייבים לזכור!!! ספתה שלי גם ברחה מנצים...
עד 120 שרה!!!